Het eerlijke verhaal achter de overname van evoyo

Van ontspoorde trein naar solide toekomst
In de zomer van 2023 starten de onderhandelingen voor de overname van evoyo. Duurzaam Opgewekt wordt – net als andere aanbieders in de markt – benaderd. Het verhaal? Een strategische heroriëntatie, waarbij evoyo zich op de bestaande markt wil richten en nieuwbouwprojecten wil afstoten. Samen met directeuren Bob Bloemers en Tom Nak blikken we terug op deze periode en op alles wat daarna gebeurde.
“Met onze ambitie en groeiplannen was de overname van evoyo een kans die we zeker wilden onderzoeken”, begint Bob Bloemers. “We bekeken het financiële plaatje en onderzochten de waarde van hun portfolio. Eind augustus deden we een eerste overnamebod, nadat we via onze adviseurs hoorden dat er haast bij was.”
“De warmtevoorziening voor klanten garanderen.”
In de periode daarna bezoeken Bob en Tom een aantal projecten, maar daarvan worden ze naar eigen zeggen niet blij. De projecten hebben technisch aandacht nodig. “De vraag was of we met de nodige investeringen, in zowel tijd als geld, alles weer op de rit konden krijgen.”
Van overname naar faillissement
“Door de bevindingen tijdens de projectbezoeken liepen de onderhandelingen vast en stopten we ermee” vertelt Bob. “Toch kwam evoyo snel terug om verder te praten.” Kort na het bereiken van de overeenstemming, blijkt dat evoyo faillissement moet aanvragen. “Vanaf dat moment onderhandel je ineens met de curator, wat alles extra gecompliceerd maakt.”
Een moeilijke beslissing
Duurzaam Opgewekt komt voor een lastige keuze te staan: zich volledig terugtrekken of doorgaan en het hele pakket overnemen. Bob licht hun keuze toe: “Omdat niet alle evoyo-klanten beschermd waren door de Warmtewet, wilden wij voorkomen dat zij letterlijk in de kou zouden komen te staan. We besloten door te pakken, met als hoofddoel: de warmtevoorziening voor klanten garanderen.”
Roodgloeiende telefoon
Nadat de overname een feit is, moet worden gewacht op de officiële faillissementsprocedure. “Officieel heet het een overname, maar wat Duurzaam Opgewekt in feite heeft gedaan, is het warmtebedrijf redden van een faillissement”, legt Tom uit. “Dat had consequenties: normaalgesproken is bij een dergelijke omvangrijke overname de overdracht een proces van maanden. In dit geval was het een kwestie van één week.” Duurzaam Opgewekt weet op dat moment niet precies wat ze te wachten staat. “Wel was direct duidelijk dat er veel mis was”, vertelt Tom. “De telefoon stond vanaf dag één roodgloeiend: boze en verdrietige klanten, nietwerkende warmtepompen, openstaande facturen van leveranciers. De trein was niet alleen ontspoord, maar lag ook volledig in de kreukels.” De periode tot aan kerst noemt Tom heftig. “We hadden enerzijds te maken met klanten die warmte nodig hadden en anderzijds met leveranciers die wachten op betaling van hun factuur. Het kostte veel tijd om vertrouwen terug te winnen en om alle installaties weer werkend te krijgen."
Groeiambitie
Eind januari komt de volgende uitdaging: het opmaken van de jaarafrekeningen. Het blijkt lastig om meterstanden uit te lezen en veel gegevens ontbreken. Ook de tarieven zijn door evoyo niet goed ingevoerd of geïndexeerd. “Het team moest opnieuw de schouders eronder zetten”, vertelt Bob. “Elke klant is handmatig gecontroleerd, zo’n zevenduizend klanten in totaal. Een flinke klus!”
“Het team moest opnieuw de schouders eronder zetten.”
Duurzaam Opgewekt stelt zichzelf 18 oktober 2024 als deadline: precies een jaar na de overname moeten veel issues zo goed als opgelost zijn. Bob: “Dan is het vooral tijd om vooruit te kijken. Onze mensen gaan weer aan de slag met hun reguliere werkzaamheden en willen met een positieve blik de toekomst in. We hebben nog steeds de ambitie om te groeien en om Nederland te verduurzamen met energieoplossingen die helemaal fossielvrij zijn.”
Geen spijt
Hebben Bob en Tom spijt van de overname? “Nee, zeker niet,” antwoordt Bob vastberaden. “Het was een grote uitdaging en de puinhoop bleek veel groter dan we hadden kunnen voorzien. Helaas heeft een deel van onze klanten hier veel last van gehad. Maar tegelijkertijd zijn we erin geslaagd de continuïteit van warmtelevering voor alle klanten te waarborgen. Daar zijn we trots op.” Volgens Tom is de rust na een zeer bewogen jaar nagenoeg wedergekeerd. “We hebben nu een stevige basis om verder te bouwen, met nieuwe projecten en nieuwe collega’s. Er zijn inmiddels ruim honderd projecten met lokaal opgewekte duurzame energie in Nederland door ons op de kaart gezet. Ook daarop mogen we met elkaar heel trots zijn. Samen met onze klanten gaan we nu met volle kracht vooruit: op naar een solide toekomst én een groenere wereld!.”