NIBE F-Serie

Een warmtepomp werkt anders dan een cv-ketel. Op deze pagina leggen we uit hoe je jouw NIBE F-serie warmtepomp gebruikt, van temperatuurinstellingen tot het oplossen van problemen. Kom je er na het lezen van de handleiding niet uit? Neem dan contact met ons op via klantzaken@duurzaamopgewekt.nl

Bediening

Je kunt de warmtepomp op twee verschillende manieren bedienen. Je kunt de instellingen wijzigen via het display of via de app: NIBE myUplink. Je hebt daarvoor een account, een internetverbinding nodig en een abonnement nodig.

Instellingen

Om jouw warmtepomp met de app te bedienen, is een werkende internetverbinding nodig. Ook kunnen wij op afstand met jouw warmtepomp meekijken als deze is verbonden met internet. Zie je geen wereldbol op het display? Controleer dan:

  • Of de zwarte kabel - aan de achterkant van de warmtepomp - is aangesloten op de router.
  • Of de ethernet kabel - in de meterkast - is aangesloten op de router.

 

Werkt het nog niet? Zet dan de warmtepomp en de router aan en uit.

Naast dat je de warmtepomp kunt bedienen via het display van je warmtepomp, kan je dit ook via NIBE myUplink. Dit account kan je zelf aanmaken op de website van Nibe. Ook het afsluiten van een premium abonnement (betaald) doe je rechtstreeks op de website van Nibe.

Een warmtepomp verbruikte de minste energie bij een constante temperatuur. Kies een lage temperatuur waar jij je comfortabel bij voelt om de grootste besparing te behalen.

Twee tips:

  • Bij wijzigingen kan het tot 3 dagen duren voordat de temperatuur in huis is aangepast.
  • ‘s Nachts de temperatuur verlagen wordt daarom afgeraden.

Temperatuur instellen

  1. Open de app en ga naar ‘Beheren’.
  2. Kies voor ‘Binnenklimaat’ > ‘Temperatuur’ > ‘Verwarming’ of ‘Koeling’.
  3. Stel de gewenste temperatuur in: links (lager) of rechts (hoger).
  4. Klik op ‘Vorige’ en de ingestelde temperatuur wordt automatisch bevestigd.

In deze video laten we zien hoe je de koeling handmatig aan en uit zet: https://youtube.com/shorts/WBxbP4-u7VA?

Niet alle warmtepompen kunnen koelen. Je warmtepomp kan koelen als de optie ‘Koeling’ zichtbaar is in het menu ‘Temperatuur’ (zie temperatuur instellen). De warmtepomp schakelt automatisch tussen koelen of verwarmen op basis van buitentemperatuur. Je kan koelen handmatig in- of uitschakelen. Wanneer je de koeling handmatig aan zet, vergeet dan niet deze na de zomer uit de zetten.

Standaard schakelt de koeling in bij een buitentemperatuur van plusminus 20 graden. Wil je deze temperatuur aanpassen?

  1. Ga naar ‘Warmtepomp’ > ‘Geavanceerd’ > ‘Instelling modus auto’
  2. Pas de ‘Start koeling’-temperatuur aan met de schuifbalk.


Stel bij ‘Koeling’ een temperatuur in die één of twee graden hoger is dan bij ‘Verwarming’ om te voorkomen dat de warmtepomp in de lente en herfst steeds wisselt tussen verwarmen en koelen.

In deze video laten we zien hoe je het warme tapwater instelt: https://youtube.com/shorts/K5q7InymJ6s?feature=share


Een warmtepomp verwarmt water langzamer dan een cv-ketel en gebruikt een boilervat voor warm water. Hoe hoger de ingestelde temperatuur, hoe meer warm water er beschikbaar is. Dit vermindert wel de energiebesparing. Ga in het menu van de app naar ‘Warmtapwater’ en kies ‘Comfortstand’. Je kunt kiezen uit:

  • Smartcontrol: past de temperatuur aan op basis van je verbruik om energie te besparen.
  • Zuinig: lage temperatuur, minder warm water en het meest energiezuinig.
  • Normaal: gemiddelde temperatuur en geschikt voor de meeste huishoudens.
  • Luxe: hoge temperatuur, meer warm water en mogelijk hogere energiekosten door elektrisch bijverwarmen.

Voor eenmalige extra warm water, kies je ‘Tijdelijke luxe’ en stel je de gewenste duur in.

Ben je langer dan een week weg? Stel dan de vakantiemodus in om energie te besparen. Stop deze modus ongeveer één dag voor je thuiskomt, zodat je huis weer op temperatuur is.

  1. Open de app en ga naar ‘Beheren’.
  2. Kies ‘Warmtepomp’ en daarna ‘Vakantie-instelling’.
  3. Stel de start- en stopdatum in.
  4. Pas de temperatuur aan met de schuifbalk.
  5. Zet ‘Warmtapwatercomfort’ uit voor maximale besparing.
  6. De instellengen worden automatisch opgeslagen wanneer je op ‘Vorige’ klikt.
  7. Laat de koeling aan tijdens de zomerperiode.

Onderhoud

Het is belangrijk dat je zelf in de gaten houdt of de warmtepomp goed werkt. Controleer regelmatig op afwijkende geluiden, lekkages of roest. De installatie heeft een drukbeveiliging. Door dit ventiel wordt altijd een beetje water afgevoerd. Deze leiding mag niet verstopt raken. Voor onderhoud en reparaties moeten de warmtepomp en boiler goed bereikbaar zijn.

 

Bijvullen en ontluchten

Je warmtepomp functioneert het beste bij een druk tussen 1,5 en 2 bar. Daalt de druk onder 0,8 bar? Dan is het tijd om bij te vullen. Als huiseigenaar ben je hier zelf verantwoordelijk voor. Na het bijvullen is het belangrijk om het systeem te ontluchten voor een optimale werking. In deze video laten we stap voor stap zien hoe je dit doet met de bijgeleverde vulslang: https://www.youtube.com/watch?v=Qd4c5BeTtms

Problemen, storingen en meldingen

Bij een probleem zal de lamp op de warmtepomp rood gaan branden. Veel meldingen verdwijnen vanzelf weer. Wacht daarom altijd eerst even af.

Voor klachten over de vloerverwarming of werking van thermostaten kun je terecht bij jouw installateur. Dit is onderdeel van het afgiftesysteem en dat is in de meeste gevallen niet door Duurzaam Opgewekt geleverd.

Resetten

Blijft de melding staan? Dan kan je de warmtepomp éénmalig resetten. Resetten kan via de app (als je een abonnement hebt op myUplink) of op het display van de warmtepomp. De storing is opgelost als de groene lamp weer brandt. Blijft de lamp rood branden? Neem contact met ons op.

 

Elektrisch verwarmen

Als de warmtepomp uitvalt en we de melding niet op afstand kunnen oplossen, kun je tijdelijk het elektrisch element inschakelen. Zo blijft je huis en het tapwater op temperatuur totdat de monteur langskomt. Zo zet je elektrisch verwarmen aan:

  1. Ga op het display van de warmtepomp naar menu ‘4.2 Bedrijfsstand’.
  2. Kies ‘Add heat only’ en druk op ‘OK’.
  3. Druk op ‘Terug’ om terug te gaan naar het hoofdmenu.


Werkt dit niet? Schuif dan de schakelaar op het display helemaal naar rechts (richt de driehoek) om de ‘Noodstand’ in te schakelen. Dit zet het elektrisch element ook aan.

Belangrijk: Zet de stand weer uit zodra de storing is verholpen. Elektrisch verwarmen verbruikt meer energie en verhoogt je energierekening.

Storing melden

Is na resetten de storing niet opgelost? Bel dan naar 085 - 400 4040 of stuur een e-mail naar klantzaken@duurzaamopgewekt.nl. Laat in de e-mail weten welke storingscode op het scherm van de warmtepomp staat. Zo kunnen we de storing zo snel mogelijk oplossen.

Bekijk ook onze Veelgestelde vragen-pagina voor antwoord op vragen over je factuur, contract of andere vragen. 

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt deze website gebruik van Cookies. Door op "Akkoord" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.